Likviditet – hva er det, og har det noe å si for min bedrift?

Likviditet forklarer betalingsevnen til bedriften, og kan i noen tilfeller utgjøre forskjell mellom suksess og kroken på døra.

Om kundene har lang betalingsfrist, kan regnskapet vise gode tall ved at du har tjent gode penger, uten at du har disse pengene tilgjengelig for bruk før kunden har betalt fakturaen.

Om du har mange varer på lager, er dette verdier i regnskapet som kan vise et godt resultat. Samtidig kan det gjøre det vanskelig for deg å betale fakturaene dine i tide, da det er usikkert når og om varene blir solgt.

Hva kan du gjøre for å bedre likviditeten?

  1. Gjør fornuftige innkjøp. Små, slik at det blir god flyt i varelageret, men store nok til å ikke gå glipp av kvantumsrabatter og holde fraktkostnad pr vare nede.
  2. Få lengst mulig betalingsfrist fra dine leverandører, og ha kortest mulig betalingsfrist til dine kunder.
  3. Om det skulle knipe, kan det også være mulig å få en avtale med leverandører om senere betaling. Å utsette betalinger til staten (skatt, mva, arbeidsgiveravgift og annet), kan bli dyrt, les mer her: http://akonto.no/skatteetaten-innforer-tvangsmulkt/

Et likviditetsbudsjett hjelper deg med å holde kontroll over betalingsevnen. Våre rådgivere kan hjelpe deg med dette.

Book møte med en rådgiver

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.